Activitatea de mentorat în cadrul componentei de Sprijin Educațional Intensiv (SEI) Şcoala Gimnazială Numărul 5, Săcele, județul Braşov

9

Mentor SEI: Fekete Florian Alexandru,

Consilier şcolar şi logoped

Am perceput mentoratul ca o sursă de socializare a copilului, activitate care să faciliteze integrarea ulterioară în viaţa comunitară, prin formarea unor conduite şi atitudini, a unor aptitudini şi capacităţi favorabile acestui proces. Activităţile individuale şi de grup au fost proiectate în vederea creşterii nivelului de motivare, a stimei de sine, a relaţionării cu alte persoane şi a dezvoltării unor abilităţi de viaţă şi a dezvoltării personale.

Nevoia de atenţie este o necesitate a copiilor în general şi în special a acestor copii pentru că provin dintr-un mediu familial şi comunitar plin de nevoi, dorinţe neîndeplinite şi lipsuri. Ei au nevoie de afecţiune şi acceptare, nevoia de a şti că aparţin unui grup, că sunt apreciaţi şi valoroşi.

Ca mentor SEI în activităţile desfașurate cu cei 16 copii, din clasele a V-a şi a VI-a, din Şcoala Gimnazială Numărul 5, Săcele, Braşov, am ţinut cont de următoarele trei principii:

  • Principiul proiectării activităţilor spre dezvoltarea armonioasă a elevilor, care se referă la formarea şi modelarea personalităţii elevului prin activităţile de mentorat;
  • Principiul aplicabilităţii cunoştinţelor – se referă la aplicarea informaţiilor şi asigurarea unei legături între activităţile desfăşurate la activităţile de mentorat din şcoală şi la activităţile desfășurate în afara şcolii;
  • Principiul socializării – se referă la relaţiile sociale realizate de-a lungul activităţilor de mentorat desfășurate între mentor-mentorat, mentorat – părinte, mentorat – părinte al altui mentorat, mentorat – elev, mentorat – cetăţean, etc.

Ca parte din activităţile desfăşurate, am realizat împreună cu copiii un panou de prezentare a proiectului “Copiii şi părinţii romi vor la şcoală!”. De asemenea, am pus la dispoziţia elevilor beneficiari o cutie poştală pe care să o utilizaze în cazul în care doresc să comunice diverse aspecte pe care, din diverse motive, nu le pot spune atunci când se întâlnesc cu mine în şcoală, la activităţile de grup sau individuale. Cutia poştală este mijlocul prin care voi putea să păstrez legătura cu elevii beneficiari după ce proiectul se va finaliza.”

Panoul dedicat proiectului “Copiii şi părinţii romi vor la şcoală!”
Singurul panou din şcoală dedicat copiilor şcolii şi afișat pe holurile şcolii.
Grupa I
Prima întâlnire de grup, 22 noiembrie 2014
Grupa II
Prima întâlnire de grup, 22 noiembrie 2014
Grupa I, 6 decembrie 2014
Activitate „Complexitatea noastră ca indivizi”: Realizarea unui puzzle personal, unde fiecare piesă se adresează unui aspect din viaţa şi personalitatea elevului mentorat.
Grupa I și Grupa II - 21 februarie
Dupa vizionarea piesei de teatru “Micul Muck”
Pe scena, în timpul scenetei “O mare de flăcări”
Sceneta despre diversitatea şi unicitatea umană, cu ocazia Zilei Internaţionale a Romilor - 8 aprilie 2015
Grupa I - 17 aprilie 2015
În bucataria Centrului Şcolar pentru Educație Incluzivă “Brădet”, înainte de a pregăti salata de fructe
30 mai 2015
Întâlnirea de grup s-a desfășurat la “Canionul Şapte Scări” din Săcele. Copiii au luat contact cu un alt mediu, cu o altă realitate. Şi în acesta activitate au învăţat experimentând, încercând, uneori greşind. Iar feed-back-ul a sosit mai repede decât se aşteptau. Această activitate a contribuit la creşterea motivaţiei, a stimei de sine, a relaţionării cu alte personane, la dezvoltarea unor abilităţi de viaţă şi la îmbunătăţirea relaţiilor dintre elev-elev, elev-familie, elev-mentor, elev-comunitate, elev-educaţie (şcoală), mentor-familie, mentor-comunitate.