Exemple de activități de mentorat din cadrul proiectului „Copiii şi părinţii romi vor la şcoală!”

Fotografie0677

În cadrul proiectului „Copiii şi părinţii romi vor la şcoală!”, mentorii contractaţi pe componenta de  Sprijin Educaţional Intensiv, desfăşoară diverse activităţi cu elevii beneficiari, contribuind la creşterea stimei de sine, a creativităţii, a dezvoltării de cunoştinţe şi abilităţi de viaţă ale acestora.

Activitate: „Umbrela gândirii pozitive”

Şcoala Gimnazială Ovid Densuşianu Nr. 4 Făgăraş, judeţul Braşov

Călin Iulia Georgiana, mentor Sprijin Educaţional Intensiv:

„Fiecare elev a primit o fişă cu exerciţiul “Umbrela gândirii pozitive” şi 6 cartonaşe de diferite culori. Elevii au scris pe partea dreapta a foii 3 aspecte negative, iar sub umbrela ei transformau aceste aspecte negative în aspecte pozitive.

Exemplu: copiii au scris: „Nu pot lua nota 9 la matematică”, iar aspectul pozitiv a fost: „Mă voi strădui să iau nota 9 la matematică!”. Exerciţiul a avut un efect mare asupra lor, au fost încântaţi de această activitate, s-au încurajat unii pe alţii.

Alte exemple din cadrul exerciţiului: 

„Nu pot învaţa mai mult”/ „Îmi voi da silinţa să învăţ mai mult”

 „Renunţ, e prea greu”/ „Am să încerc şi cu siguranţă voi reuşi”

„Nu pot şi nu ştiu să gătesc” / ” Voi încerca şi voi învaţă să gătesc”

Activitate: „Rolul meu în comunitate”

Școala Gimnazială nr.5 Săcele, județul Brașov

Ruxandra Oprică, mentor Sprijin Educaţional Intensiv:

Ce vrem de la o comunitate şi ce trebuie să facem pentru a avea ce dorim?

Pe tablă am scris „Ce ne dorim?” şi pe cealaltă jumătate „Cum ne comportăm?” pentru a le arată elevilor legătura strânsă dintre acţiunile noastre şi mediul în care trăim.

Elevii au sugerat diferite situaţii, au spus ce cred ei, ce au auzit în familie, iar apoi am făcut legătura între cum ne comportăm şi ce primim. De exemplu, dacă aruncă gunoaie pe jos, este firesc să nu avem o zonă curată în jurul nostru, iar ca să ajungem la o zonă curată trebuie întâi să avem noi grijă de comportamentul nostru. În a doua parte a întâlnirii, am desfăşurat jocul de rol „Primarul şi cetăţenii” cu scopul de a responsabiliza elevii, de a-i încuraja să îşi exprime opnia şi să realizeze cât de important este ce fac ei pentru a avea o comunitate aşa cum şi-o doresc. Prin tragere la sorţi rolurile elevilor au fost: primar, consilier, secretară, reporter, părinţi, cetăţeni.

Au avut de pregătit un scurt scenariu în care să îşi exprime problemele, să aducă la cunoştinţă nevoile lor, dar şi să ofere soluţii şi să menţioneze ce pot face ei în prima fază. Înainte de finalul întâlnirii am făcut o evaluare a jocului.

Activitate: „Tabla înmulţirii”

Şcoala Gimnazială Glodeni, judeţul Mureş

Kalanyos Zoltan, mentor Sprijin Educaţional Intensiv:

“După cum știm, tabla înmulţirii este unul dintre cele mai dificile capitole de matematică, pe care elevii trebuie să îl înveţe în clasele primare. În luna aprilie, în cadrul întâlnirilor individuale, am observat că, în grupul meu de mentorat, am mai mulţi elevi care au fost descurajaţi în învăţarea acestui capitol de matematică. Pentru a ajuta şi a reîncuraja elevii beneficiari, am aplicat diferite tehnici de învăţare:

Un exemplu ar fi folosirea degetelor, pentru a afla răspunsuri la tablă înmulţirii cu 9:

O altă metodă a fost prin folosirea jocurilor:

EXEMPLU AICI: http://www.multiplication.com/games/all-games)  

În continuare, pentru motivarea elevilor mentorați am organizat un concurs unde am avut diferite premii. Locul de desfăşurare a întâlnirii noastre de grup a fost în laboratorul de informatică, unde fiecare elev mentorat a utilizat un calculator pentru a accesa o aplicaţie specială prin care a putut învăţa tabla înmulţirii. La final, în funcţie de punctajul obţinut, elevii au obţinut diferite premii.”