„A Doua Șansă” în pandemie

Terez Beldean are 37 de ani şi este în clasa a III-a. Abia la această vârstă, ea a învaţat literele şi a descoperit cum se compun  cuvintele. Înainte de închiderea școlilor din cauza pandemiei, Terez mergea la şcoală împreună cu mama şi sora ei. Cele două urmează și ele programul A Doua Șansă implementat de Roma Education Fund Romania – prin proiectul
„Educație formală și non-formală pentru dezvoltare durabilă în regiunea Centru” (cod MySmis 2014: 106443), cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020 –  în școala gimnazială din Ernei, județul Mureș. Doamnele sunt în clasa a V-a.

Povestea Terezei nu diferă cu mult de narațiunile altor cetățeni români care, la o vârstă înaintată, încă nu ştiu să scrie şi să citească. Principalul motiv pentru care ea nu a reuși să finalizeze cursurile „la timpul lor” este, ca în alte zeci de mii de cazuri, sărăcia sau „neajunsurile”. Fiind cea mai mare dintre frați, Terez a fost nevoită să stea acasă cu frații ei mai mici în timp ce părinții lor mergeau să lucreze cu ziua pentru a le asigura un trai mai bun.

Acum Terez este la rândul ei mamă. Are doi băieți. Unul are 18 ani și a terminat doar opt clase. Cel mai mic are 13 ani și este la gimnaziu. Cât școala a fost dechisă, Terez și fiul ei au mers împreună la școală. Băieții
sunt mândrii de mama lor şi o susţin în ceea ce şi-a propus.

“Copiii râdeau şi ne întrebau ce facem la şcoală, iar noi le spuneam că vrem să învăţăm să scriem şi să citim” afirma Terez.

Terez și sora ei

Terez este “ o elevă foarte ambiţioasă, foarte ordonată și care scrie extraodinar de frumos”, o descrie învățătoarea ei.

Îşi doreşte să termine studiile, să ia bacalaureatul şi chiar să meargă la o facultate pentru a-şi găsi un loc de muncă stabil. Îi place foarte mult să meargă la şcoală. Materiile ei preferate sunt limba română şi matematica, însă de aproape un an nu s-a mai putut bucura de lecțiile predate în sala de clasă. A primit fișe de lucru acasă de la doamna învățătoare și a lucrat pe ele.

“Dacă aş fi făcut şcoala la timp mi-aş fi dorit să devin poliţistă” – Terez, Copiilor ei le-ar fi plăcut să devină medici. Soţul ei are 4 clase. El o suţine  să meargă la şcoală, acesta este fericit că vrea să înveţe. Deşi în perioada pandemiei i-a fost şi îi este greu, Terez îşi doreşte să meargă din nou la şcoală prin proiectul “A doua șansă” implementat de fundaţia REF.