Ateliere de povești și învățare prin joacă în proiectul ”Conectat la educație”

Echipa #REF Romania a avut o săptămână plină de evenimente și activități în perioada 29-31 August 2023, în școlile incluse în proiectul „Conectat la educație – abordare integrată pentru copiii ai căror părinți sunt plecați la muncă în străinătate,” cod MySmis 138823, cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman.

Atelierele desfășurate în cadrul acestui proiect au adus o rază de speranță și învățare în comunitățile din Deaj, Beica de Jos și Făgăraș, pentru cei mai entuziaști membri ai comunităților noastre. Beneficiari sunt 67 de copii din ciclul primar și gimnazial al școlilor din comunitățile enumerate mai sus.

„Inițiativa acestui demers a venit din nevoia de a aduce împreună proiectele din fundație, de a conecta oameni, comunități și resurse. Practic, cele două beneficiare ale programului Velux 1 și-au pus pe hârtie cunoștințele de literație, sub atenta coordonare a Danielei Stoicescu, și rezultatul este câte un atelier în școli unde noi deja lucrăm și am amenajat centre de lectură. Ce este cu adevărat interesant este că putem astfel stimula școlile în care am derulat activitățile și putem fructifica resurse umane care au beneficiat de formare și coaching educațional de calitate. Le felicităm pe Rebeca Gheorghe și pe Lidia Stancu pentru că au răspuns pozitiv solicitării noastre. Cea mai mare bucurie vine din faptul că reușim să sădim inițiative tot mai sustenabile, în tot mai multe comunități, iar acestă sinergie între școli și oamenii #REF este foarte motivantă pentru noi.” – Cristina Grigore, manager de proiect #REF Romania.

Deaj, județul Mureș – O călătorie în lumea poveștilor și a jocurilor

Echipa #REF Romania a început prima activitate cu un atelier plin de imaginație și învățare în grădinița pe care au construit-o cu șase ani în urmă la Deaj, județul Mureș. Aici, aproximativ 18 copii de diferite vârste s-au reunit pentru a participa la un atelier de povești și învățare prin joacă. Atmosfera a fost una plină de entuziasm, iar copiii au fost bucuroși să se implice în activitățile captivante care le-au stimulat imaginația și abilitățile de lectură și scriere.

„Am adus zâmbete pe fețele copiilor și am parcurs împreună tehnici de literație, gândire critică și interdisciplinaritate. Atunci când poți să fii oricine, alege să fii tu! Concluzia povestirii lui David McKee este că fiecare dintre noi ar trebui să se bucure de unicitate și să aprecieze ceea ce ne face diferiți. Povestea elefantului Elmer subliniază că aceste diferențe pot aduce bucurie celor din jurul nostru, și că ar trebui să fim mândri de ceea ce suntem în loc să ne dorim să fim la fel ca toți ceilalți. Din suflet, pentru ai noștri!” – Rebeca Gheorghe, 𝒶𝓁𝓊𝓂𝓃𝒶 Programului de Burse în Pedagogie, finanțat de Fundațiile #REF și #VELUX. Rebeca este și învățătoare la Școala Gimnazială „Sf. Ierarh Nicolae” din Bucu, jud. Ialomița.

Beica de Jos, județul Mureș – Descoperirea identității prin joacă

Continuând seria atelierelor, echipa noastră a ajuns la Grădinița din Beica de Jos, județul Mureș, un spațiu construit și amenajat cu grijă tot de către #REF Romania. Aici, 24 de copii din ciclul primar și gimnazial au participat la activități creative precum „Cel din oglindă,” „Careul identității,” „Observă diferențele,” și „Colajul viselor.” Cu ajutorul ghidajului atent și inspirației oferite de Rebeca Gheorghe și Lidia Stancu, acești copii au depășit limitele obișnuite ale învățării, dezvoltându-și abilitățile de scriere creativă și aptitudinile practice într-un mod inovator și plin de viață. Prin fiecare activitate, copiii și-au conturat identitățile, descoperind noi orizonturi și învățând să privească lumea dintr-o perspectivă diferită.

„Când lucrezi cu cei mici cea mai mare satisfacție o ai atunci când îi vezi fericiți că au învățat lucruri noi, când vezi că munca ta îi bucură pe cei din jurul tău. Cel mai important lucru este să-i faci pe elevi să înțeleagă faptul că dacă ești diferit nu este deloc un lucru rău, mesaj care a fost desprins chiar de ei din povestea Elefantul Elmer de David McKee. La atelierul de literație, elevii au reușit sa înțeleagă de ce e bine să fim diferiți.” – Lidia Stancu, beneficiară a Programului de burse în pedagogie, finanțat de Fundațiile #Velux și #REF.


„E un proiect bine realizat, pliat pe nevoile elevilor care sunt beneficiarii direcți. În cadrul lui, eu am descoperit niște elevi minunați care au reușit să se deschidă emoțional în cadrul ședințelor avute, care și-au recâștigat încrederea în sine și au început să creadă mai mult în forțele proprii și au simțit că sunt înțeleși, ascultați și sprijiniți. Părinții privesc cu încredere și empatie proiectul deoarece este un ajutor enorm pentru ei fiind plecați departe de proprii copii.” – Laura Andreea Vultur, învățătoare la Școala Gimnazială Beica de Jos, județul Mureș.

Făgăraș, județul Brașov – Învățare și joc la Școala “Ovid Densușianu”

Săptămâna de ateliere a culminat la Școala “Ovid Densușianu” din Făgăraș, județul Brașov. Lidia Stancu și Rebeca Gheorghe, au creat pentru cei 25 de copii prezenți momente captivante de învățare prin joacă. Prin activități precum „Intuirea literelor prin încercuire, scriere și modelaj,” „Parada costumelor,” „Confecționarea de măști,” „Pictură prin amprentare,” și „Pictura pe pânză,” copiii au descoperit bucuria învățării într-un mod interactiv și plin de entuziasm.

Echipa #REF Romania este mândră să continue să ofere astfel de experiențe educaționale inovatoare copiilor din comunitățile defavorizate, ajutându-i să-și dezvolte abilitățile și să-și contureze identitățile într-un mod creativ. Prin aceste ateliere, ei aduc lumină și speranță în viețile acestor copii și contribuie la creșterea lor ca indivizi încrezători și bine pregătiți pentru viitor. #REF Romania rămâne dedicată misiunii sale de a sprijini dezvoltarea comunităților și de a face educația accesibilă și atractivă pentru toți copiii. Astfel, echipa #REF Romania a demonstrat încă o dată importanța educației inovative și a parteneriatelor pentru dezvoltarea comunităților noastre.

O bună parte dintre copiii prezenți la atelierele fetelor sunt beneficiari ai proiectului “Conectat la educație – abordare integrată pentru copiii ai căror părinți sunt plecați la muncă în străinătate”, cod MySmis 138823, cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman.

”În cadrul proiectului se asigură servicii de suport educațional și psihologic, activități recreative și de socializare pentru a sprijini elevii să traverseze perioada dificilă a separării de părinți și programe de educație parentală și consiliere pentru persoanele în grija cărora au rămas copiii. Activitățile extracurriculare și jocurile didactice conduc la dezvoltarea unor aptitudini speciale, dezvoltarea creativității, antrenarea elevilor în activități cât mai bogate în conținut, cultivarea interesului pentru activități socio-culturale, facilitarea integrării în mediul școlar, oferirea de suport pentru reușita școlară, reducerea anxietății și maximizarea potențialului școlar. Proiectul a avut un rol pozitiv asupra elevilor, familiilor acestora si comunitatii din care fac parte.” – Iuliana Aldea, directoare la Școala Gimnazială Ovid Densușianu din Făgăraș, județul Brașov.

“Programul de burse în pedagogie” – o experiență de învățare menită să îi ajute pe tinerii și tinerele de etnie romă, care studiază la liceele pedagogice din țară, să devină cadre didactice foarte bine pregătite, dascăli ce vor pune mereu nevoile elevilor în centrul activităților didactice. Început în anul 2016, este un program internațional implementat de Fundația REF și finanțat de Fundațiile VELUX. Primul modul s-a încheiat în anul 2020. O parte dintre cei 99 de elevi din România care au absolvit acest program sunt deja cadre didactice. Absolvenții programului urmează în prezent un program de coaching educațional alături de Daniela Stoicescu.