Comunicarea permanentă cu elevii, cheia succesului pentru educația online

În școlile REF Romania, activitățile educaționale continuă

Începem astăzi o serie de interviuri cu cadrele didactice, mentorii, tutorii din cele trei proiecte POCU pe care Roma Education Fund Romania le implementează în prezent în 18 școli din 5 județe. Avem peste 1.200 de copii, tineri, părinți, adulți, profesori care beneficiază de programe educaționale de toate tipurile. Activitatea în școlile noastre continuă chiar și în aceste momente dificile, în care avem nevoie de solidaritate mai mult ca oricând.

Delia Grebinișan este mentor pentru cadrele didactice în proiectul “Competență, inovare și profesionalism în educație” (CIPE), cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020, pe care fundația Roma Education Fund Romania îl implementează acum în zece școli. În același timp, Delia este cadru didactic la Școala “G. Ibrăileanu” din Târgu Frumos, județul Iași.

Delia este unul dintre acei profesori extraodinari care au transformat o situație complicată într-o provocare personală. Ea predă chimie la gimnaziu și păstrează zilnic contactul cu elevii ei dar și cu cadrele didactice folosind platforme de comunicare precum email, Facebook, WhatsApp, site-ul școlii. Mai mult decât atât, ea își sună direct elevii, colegii, părinții, cadrele ddactice atunci când e nevoie.  

“Sunt în discuții permanente cu ei. Nu există restricții de oră deoarece se poate comunica și offline. Este imperios necesar, în aceste condiții, să comunicăm cu elevii, să vedem că sunt bine și că știu ce au de făcut ca să se protejeze. Vreau să știu că toți sunt bine, în situația în care în oraș sunt foarte multe persoane care se întorc din străinătate. Discut și consiliez o parte din elevii care au părinți în străinătate. Trebuie să mă asigur că programa școlară este parcursă, că elevii înțeleg și se pot adapta situațiilor impuse de restricțiile actuale”.

Recunoaște că această situație a determinat-o să iasă din zona de confort însă a privit totul ca pe o provocare. “Este o practică a mea permanentă: comunicarea prin rețele de socializare și lucrul cu internetul, dar nu la această intensitate. Am fost scoasă din zona de confort deoarece este vorba de o modificare categorică a acestui tip de comunicare, dar o consider o provocare. Trebuie să mă adaptez permanent și să fiu conștientă că sunt multe aspecte noi”.

Implicarea părinților în “școala de acasă” este, susține Delia, un ingredient esențial pentru o rețetă de succes. “Am considerat că este foarte important ca parinții să fie implicați. La urma urmei, este o situație nouă pentru toată lumea care ne impune rigoare și responsabilități sporite. Acolo unde părinții nu au ”observat” grupul clasei pe net, am atenționat telefonic”

Delia recunoaște că i-ar fi plăcut ca numărul elevilor care participă la orele ei online să fie mult mai mare, să acopere în proporție de 100% elevii de la clasă, mai ales că numărul copiilor fără dispozitive și acces la internet este extrem de mic în comparație cu alte zone ale țării. Recunoaște că mulți dintre ei au început deja să conștientizeze faptul că această “vacanță forțată” va dura mult mai mult decât și-au închipuit ei și că este nevoie să fie responsabili.

A surprins-o plăcut să constate că în timpul orelor online elevii au mult mai mult curaj în a-și expune probleme sau subiectele de care sunt interesați. „S-au remarcat în timpul acestor ore online tocmai elevii care erau foarte timizi în comunicarea directă. Mi-a plăcut modul în care cei pasionați se implică în adminstrarea grupurilor de dialog”. I-ar fi plăcut să își țină orele la intensitatea dorită, să aibă mai puțini absenți la discuțiile online însă este mulțumită pentru că elevii care nu sunt prezenți în timpul acestor ore vin cu întrebări pe baza materialului care rămâne postat sau este distribuit.    

“Încă nu am reușit să stabilesc un feedback potrivit prin care să facem reglarea învățării așa cum mi-ar plăcea dar vom ajunge și aici. Voi aprofunda lucrul pe platforme educaționale. Voi face o analiza SWOT – la modul cel mai serios și în detaliu – a felului în care elevii trebuie să rămână informați, să învețe, dar să fie și protejați”.

Delia Grebinișan face parte din Rețeaua de Sprijin Intercolegial, o platformă online pusă la dispoziția cadrelor didactice în cadrul proiectului „Competență, inovare și profesionalism în educație” implementat de echipa REF Romania, Casa Corpului Didactic București și cea din Sibiu.