Conectat la Educație, rezultatele proiectului după trei ani de implementare

Comunicat de presă | 24.11.2023

Fundația Roma Education Fund (REF) Romania a organizat pe 21 noiembrie 2023 evenimentul de închidere al proiectului “CONECTAT la educație – abordare integrată pentru copiii ai căror părinți sunt plecați la muncă în străinătate” ( cod MySmis 138823) – cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman.

Activitatea a avut loc la Școala Gimnazială din Valea Moldovei, județul Suceava, fiind prezenți la evenimentul organizat în format hibrid doamna Ionela Cristea – directoarea de programe a Fundației REF Romania, domnul Neculai Romică Floriștean – primar Valea Moldovei, doamna Elena Geamăn – directoarea Școlii Gimnaziale Valea Moldovei, domnul Grigore Bocanci – inspector general la Inspectoratul Școlar Județean Suceava și domnul Lucian Dimitriu – inspector pentru minorități la Inspectoratul Școlar Județean Suceava.

“Proiectul acesta ne este foarte drag. În primul rând, pentru că am reușit să ne conectăm foarte bine cu membrii comunităților în care am lucrat, mulțumită directorilor și cadrelor didactice care s-au implicat dar și pentru că aceștia au găsit în noi un partener deschis.  În al doilea rând, pentru că ne-am îndeplinit câteva dorințe: am creat în fiecare școală spații de lectură viu colorate, pline de cărți și jocuri, provocându-i astfel pe elevi să descopere lumea fascinantă a lecturii, am scris și publicat o carte de povești la care aportul copiilor din proiect a fost major, am scos un ghid de bune practici plecând de la poveștile oamenilor din comunitățile în care am lucrat, aceștia devenind la rândul lor partenerii noștri în procesul de implementare ”, Ionela Cristea.

În timpul evenimentului, echipa REF Romania a lansat două cărți: un “Ghid pentru copii și părinți”, semnat de jurnalista Ana Maria Ciobanu și o carte de povești.  Ghidul conține cinci capitole, structurate în mai multe secțiuni. În prima parte, au fost incluse poveștile copiilor, familiilor, școlilor și comunităților cuprinse în proiectul „Conectat la educație”, narațiuni culese în primăvara anului 2023 de către autoare. Fiecare dintre povești include scene observate în timpul activităților de joacă, de sprijin educațional individualizat, de consiliere individuală sau de grup și în timpul acțiunilor comunitare.

“În lunile de teren, am avut norocul de a fi muscă pe perete în timpul unor momente pe care nu mi le imaginam. De exemplu, un apel video facilitat de școală cu o mamă plecată în străinătate. Învățătoarea și consilierul școlar o țineau în brațe pe eleva care vorbea cu mama ei și o sprijineau să se deschidă și să povestească. Din astfel de îmbrățișări și conectări săptămânale, părinților le-a devenit tot mai firesc să le spună copiilor că sunt mândri de ei și că-i iubesc, iar celor mici le-a devenit un pic mai ușor să primească iubirea și de la distanță”, Ana Maria Ciobanu.

Cartea “Acoperișul cu povești norocoase”, scrisă de Melania Kaitor, a fost inspirată chiar din povestirile copiilor din proiect, care au participat la mai multe ateliere de storytelling susținute de autoare. De asemenea, desenele din carte sunt realizate nu doar de copiii din proiect, cât și de copiii ucraineni care sunt incluși în proiectul One-Stop-Shop.

“Copiii care au participat la cursurile de storytelling au fost atât copii de etnie romă, cât și neromi, și de aici a venit ideea de a scrie acest text în limba română cu câteva cuvinte și expresii în limba romani pentru a împleti frumos aceste două culturi și pentru a crea într-un stil multicultural poveștile. Luiza Medeleanu a făcut posibilă traducerea din limba română și utilizarea în text a expresiilor în limba romani”, Melania Kaitor.

Proiectul a fost implementat, începând cu mai 2021, în cinci școli din diferite regiuni ale țării: Școlile gimnaziale Deaj și Beica din județul Mureș, Școala Gimnazială Valea Moldvei din județul Suceava, Școala Gimanzială Podu Iloaiei din județul Iași.

Grupul țintă asumat prin proiect de 270 de elevi și 130 de părinți a fost depășit, la finalul proiectului înregistrând un grup țintă de 348 de copii care au benficiat de sprijin educațional și emoțional, dintre care 53 de preșcolari, 159 de elevi din ciclul primar, 136 de elevi din cel gimnazial. În activitățile proiectului au participat un număr aproape dublu de părinți: 252.

Obiectivul general al proiectului: oferirea de suport educațional individualizat și sprijin psiho-social în vederea stimulării participării la educație pentru 270 de copiii ai căror părinți sunt plecați la muncă în străinătate din comunități de la nivelul regiunilor Nord Est și Centru prin intervenții integrate de învățare formale, non formale și informale la nivelul educației și dezvoltării.

Printre rezultatele proiectului menționăm:

  • 5 Centre Centre de Informare, Consiliere și Sprijin – CICS dotate cu echipamente IT, consumabile, materiale educaționale, etc.
  • 5 Centre de Lectură dotate și echipate cu mobilier, cărți și recuzită specifică
  • 5 Grupuri de Inițiativă Locală active
  • Activități inovative desfășurate în cadrul CICS prin intermediul sesiunilor de joacă pentru copii
  • Servicii de educație parentală oferite pentru 252 de părinți/tutori/reprezentanți legali/ persoane în grija cărora au rămas copiii
  • Servicii de consiliere socială oferite pentru minimum 252 de părinți/tutori/reprezentanți legali/ persoane în grija cărora au rămas copiii

Copiii din proiect au beneficiat de sesiuni de sprijin educațional individualizat care au fost însoțite de evaluări periodice pentru a măsura progesul. Programul acestora a fost adaptat nevoilor fiecărui beneficiar. În plus, pe parcursul celor trei ani de proiect, Fundația Roma Education Fund Romania a oferit subvenții lunare și, la fiecare început de an școlar, ghiozdane echipate complet pentru fiecare copil.

Mai mult, în fiecare școală am trimis cărți de povești și câte un tablou realizat de artistul de etnie romă Vio Curt.

“În momentul în care am discutat cu colegii despre posibilitatea de a lăsa în școală un simbol al proiectului, ne-am gândit la Vio Curt. Vio este un artist rom care predă desen și, din punctul nostru de vedere, poate înțelege tematica interculturalității mai bine decât alți artiști, fiind și profesor. Ne bucurăm că a acceptat provocarea noastră și că ne-a ajutat să realizăm un tablou de doi metri cu tematică ludică, o îmbinare de povești arhicunoscute, precum Alice în Țara Minunilor și Vrăjitorul din Oz cu elemente care țin de identitatea culturală romă”, Monica Călin, expert tehnic în cadrul proiectului.

Proiectul “CONECTAT la educație – abordare integrată pentru copiii ai căror părinți sunt plecați la muncă în străinătate” – cod MySmis 138823 – este cofinanțat din Fondul Social European, prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020. Conținutul acestui material nu reprezintă, în mod obligatoriu, poziția oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României. Pentru informații detaliate despre celelalte program cofinanțate de Uniunea Europeană, vă invităm să vizitați www.fonduri-ue.ro. Valoarea totală a proiectului este 4.692.557,43 lei, iar valoarea cofinanțării UE este 3.988.673,80 lei.