Conferința de finalizare a „Programului de burse în pedagogie” marchează un nou capitol: programul REF Educators Network

Pe 7 decembrie 2024 – la sediul Roma Education Fund Romania – a avut loc conferința de închidere a „Programului de burse în pedagogie”, finanțat de fundațiile Velux și REF. Evenimentul a reunit cadre didactice, mentori, bursieri și reprezentanți ai societății civile, creând un spațiu inspirațional pentru ateliere, schimburi de bune practici și povești motivaționale.

„De-a lungul celor zece ani de proiect, acest program finanțat de Velux a contribuit la formarea cadrelor didactice rome și nerome care lucrează cu precădere în comunități de romi. Proiectul nu s-a încheiat, ci s-a transformat, a evoluat într-o Rețea de Profesioniști în Educație la nivel internațional și național al cărei principal obiectiv este acela de a investi în pregătirea academică a cadrelor didactice din comunitățile de romi pentru a crea un mediu educațional intercultural în care fiecare copil și părinte să se simtă susținut și valorizat. De asemenea, prin această rețea ne dorim să lucrăm împreună cu profesioniști în educație pentru a promova identitatea culturală a romilor în spațiul educațional și nu numai, dezvoltând astfel sentimentul de apartenență al copiilor romi la societatea mainstream.” – Maria Luiza Medeleanu, expert educațional interculturalitate REF Romania.

Echipa REF Romania a lansat în cadrul conferinței ghidul „Educație interculturală – de la teorie la practică”  destinat cadrelor didactice. Acest ghid reprezintă o resursă valoroasă pentru promovarea diversității și a educației interculturale în școlile din România. Evenimentul a inclus o serie de ateliere tematice care au evidențiat importanța diversității și a empatiei în procesul educațional.

Daniela Stoicescu, expert educational al fundației Roma Education Fund ne împărtășește:

„Ghidul intitulat Educație interculturală – de la teorie la practică a fost creat de profesori pentru învățământ preșcolar și primar care lucrează în grădinițe și școli cu puternic caracter multicultural, în special în comunități de romi. Este o colecție de activități de învățare prin care se poate valorifica prezența în colective a copiilor/elevilor de etnii diverse/minorități naționale.  În cadrul disciplinelor prevăzute în planul cadru copiiilor le poate fi antrenată zi de zi gândirea critică, pentru a-i ajuta să înțeleagă și să valorizeze diferențele culturale.” 

Unul dintre atelierele desfășurate a explorat tehnici de educație interculturală și literație, folosind cartea „It’s Okay to Be Different” de Todd Parr. Activitățile au fost concepute pentru a stimula empatia și pentru a promova diversitatea, respectând competențele din programa școlară.

Rebeca Gheorghe, cadru didactic la Școala Gimnazială „Sf. Ierarh Nicolae” din Bucu, Ialomița, a explicat:

„Am creat un spațiu sigur pentru participanți, folosind jocuri de încredere și tehnici interactive precum „Podul 3-2-1”. Puzzle-ul realizat împreună a fost o metaforă a unității și a valorii fiecărei contribuții individuale. Mesajul final este simplu, dar puternic: «A fi diferit este ceea ce ne face speciali».”

Un alt atelier a avut ca scop identificarea asemănărilor și diferențelor dintre oameni, subliniind unicitatea fiecărei persoane. Mirabela Pâslariu, profesor pentru învățământul preșcolar la Școala Primară Nr. 2 din Oneaga, Botoșani, a declarat:

„Am lucrat cu copiii mei pe teme de interculturalitate, iar energia lor pozitivă m-a inspirat să împărtășesc aceste metode și cu colegii mei. Am citit din cartea lui Nelson Mandela – Long walk to freedom și am realizat un afiș comun pentru a celebra diversitatea. Responsabilitatea noastră este să păstrăm inocența copiilor și să cultivăm respectul pentru alte culturi.”

Despre REF Educators Network

REF Educators Network va continua misiunea de a sprijini educația incluzivă și diversitatea culturală. Scopul rețelei este de a forma și susține cadre didactice și specialiști în educație care activează în comunități rome, promovând educația de calitate în școlile din România și nu numai.

Programul „Burse în pedagogie” – finațat de fundațiile #VELUX și #REF s-a desfășurat în perioada 2014-2024 în România, Cehia, Slovacia, Ungaria.