Consilierea școlară, esențială pentru elevii aflați în izolare

În școlile REF Romania, activitățile educaționale continuă

Ramona Costescu este consilier şcolar în proiectul “Împreună pentru o a viaţă mai bună” finanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020 şi implementat de Asociaţia Europeană pentru o Viaţă mai Bună. În cadrul proiectului REF Romania este partener. Fundația se ocupă de implementarea componentei educaţionale în şcolile din comuna Vărăşti, judeţul Giurgiu.  

“Din cei 10 elevi de clasa a IV-a și 10 de clasa a VIII-a, grupul tință al activității educaționale din proiect, doar jumătate dintre elevii de clasa a IV-a nu au acces la tehnologie smart și la internet. Am început lucrul online cu o parte din cei 20 de elevi din data de 18 martie 2020. Întâlnirile online au fost realizate prin aplicații precum WhatsApp și Zoom sau telefonic. Am discutat cu ei despre conceptul de stres, violență și adaptarea la schimbare în contextul Covid-19. Am avut sesiuni de consiliere individuală dar şi de grup. Le-am trimis fișe de lucru pe care să le completeze în timpul liber”


Ramona a luat decizia de a-și muta activitatea în online pentru că, susține ea, este singura modalitate de a rămâne în contact cu copiii și cu părinții acestora.

“Îmi doresc, pe deoparte să nu se resimtă o regresie școlară majoră a copiilor, iar pe de alta parte ca ei să fie în contact cu cel puțin o activitate din rutina veche, care să le ofere un sentiment de ancorare, de familiaritate, de normal”.

Schimbarea a fost destul de dificilă chiar și pentru ea, o persoană căreia nu-i sunt străine tehnologiile moderne.

“A fost și încă este o provocare, întrucât, deși sunt conectată și utilizez tehnologia modernă, și aparent ceea ce planificasem înainte de Covid-19, poate fi cu ușurință transpus și în mediul online, în realitate, necesită eforturi de organizare a programului de lucru, astfel încât să poată fi accesibil unui număr cât mai ridicat de elevi. Concret, dacă înainte de această perioadă vulnerabilă pentru toată lumea, programul meu era fix, lunea și miercurea, acum, din cauza faptului că unii copii se culcă și se trezesc târziu, sunt implicați în activitățile gospodărești sau pur și simplu simt că sunt în vacanță, este necesar să mențin aproape zilnic legătura cu ei pe grupurile de whatsapp sau să le dau remindere cu privire la ora stabilită pentru sesiunile de consiliere școlară, sau chiar să mă întâlnesc de 2 ori, pe aceeași tematică, cu elevi din aceeași clasă, doar pentru a mă asigura că cei care nu au fost prezenti la o sesiune desfășurată deja, au acces la informație. La acestea, se adaugă, desigur, și eforturile personale de adaptare la schimbare în contextul restricțiilor Covid-19. Pentru foarte mulți dintre noi această schimbare a impus o nouă rutină, care nu doar ca nu a fost dorită de noi, dar, pe deasupra, vine la pachet cu riscul îmbolnăvirii noastre sau a celor apropiați nouă. Iar asta generează un stres în plus, resimțit fiziologic, psihologic, emoțional și comportamental.”


Ramona păstrează legătura telefonic și cu părinții copiilor. A reușit să intre în contact, până acum, doar cu jumătate dintre ei. A discutat cu ei despre importanța susținerii copiilor în activitatea educațională online, despre importanța respectării rigorilor autorităților cu privire la Covid-19, despre modul în care acest context i-a afectat, și despre nevoile apărute în urma acestei situații.


În urma lecțiilor online ținute cu elevii, Ramona a constatat cu plăcere că toți elevii s-au adaptat bine la schimbare. Cei care au participat la sesiunile online au fost participativi, bucuroși de revedere și încântați de noua formă de contact. 

“Ce mi-a creat un sentiment mare de bucurie, a fost faptul că o parte dintre elevi mi-au solicitat să discutăm în întâlnirile viitoare despre anumite subiecte precum religia sau cum sa facă față presiunii din partea părinților. Acesta este un semn de proiectare în viitor, cu privire la intâlnirile noastre și o dovadă clară a unui nivel ridicat de implicare în activitatea de consiliere școlară.”


Zilele acestea plănuiește să îi contacteze pe părinții elevilor ei pentru a afla dacă în cadrul familiei există membri care dețin telefoane inteligente. Dorește să îi determine să le împrumute dispozitivele copiilor măcar în intervalul în care derulează sesiunile de consiliere școlară.

“De asemenea, urmează să dau curs solicitărilor copiilor de a discuta despre religie și cum facem față presiunii exterioare (a familiei, a grupului de apartenență etc.) și, desigur, de a rămâne în contact cu aceștia cât mai des, să îi tot „buzzuiesc” până devine o obisnuință noua modalitate de comunicare”.