Consilierea şcolară, esenţială pentru elevii din programul „A Doua Şansă”

În 2021, echipa fundaţiei Roma Education Fund Romania a început proiectul “Construiește-ți propriul viitor prin educație” – cod MySMIS 146032 – cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman. Acesta se desfăşoară pe o perioadă de 30 de luni în comunitățile aferente regiunilor Sud-Muntenia, Sud-Est, Sud-Vest.

Tinerii NEETs incluşi în programele „A Doua Şansă” (ADS) din proiect beneficiază şi de servicii de consiliere şcolară din partea unor specialişti în domeniu. Unul dintre ei este şi Lala Vârtosu, profesor în învăţământul preşcolar de 30 de ani, cu gradul 1 didactic şi educatoare la Grădiniţa Drăgăneşti din jud. Galaţi.

“Munca consilierului şcolar este foarte importantă, mai ales în această perioadă de pandemie. Chiar şi în aceste condiţii dificile, m-am deplasat, respectând desigur toate regulile, în comunităţile locuite preponderent de etnici romi pentru a interacţiona direct cu beneficiarii acestui program. Pentru ei a fost ceva nou faptul că cineva a venit să vorbească cu ei despre problemele şi nevoile pe care le au. La fiecare întâlnire abordăm subiecte cu care ei se confruntă în viaţa de zi cu zi precum somajul, importanţa educaţiei, familia. Săptămâna trecută am vorbit chiar şi despre consumul de droguri şi efectele sale”.

Lala consiliază 75 de elevii ADS care urmează acest program la Școala profesională „Hortensia Papadad Bengescu” din Ivești, Şcoala Gimnazială Barcea şi Școala Gimnazială Drăgănești, jud. Galaţi.

În ceea ce priveşte nevoile acestor tineri, lista este destul de lungă. Pe primul loc, susţine Lala, este lipsa timpului necesar studiului pentru că toţi tinerii NEETs implicaţi în programul ADS au familie sau nu au resursele materiale necesare.

“Din discuţiile avute cu ei sunt trei mari motive pentru care aceşti tineri nu au finalizat şcoala atunci când ar fi trebuit. Cei mai mulţi au rămas singuri sau în îngrijirea bunicilor odată cu plecarea părinţilor în străinătate. În consecinţă, lipsa supravegherii şi atenţiei părinteşti şi trauma provocată de singurătate i-au îndepărtat de şcoală. Unii dintre ei nu au continuat studiile din lipsa resurselor financiare iar unele dintre fete au întrerupt relaţia cu şcoala pentru că s-au căsătorit”

Întâlnirile cu tinerii au loc în Centrele de informare, consiliere și de sprijin deschise de REF România în respectivele şcoli.

“M-am bucurat să aflu că, pentru cei care urmează acum cursurile ADS şi vin la întâlnirile noastre săptămânale, şcoala a început să ocupe un loc foarte important. Au ajuns la concluzia că fără educaţie nu mai pot face nimic aşa că sunt dornici să înveţe pentru a obţine un loc bun de muncă, pentru a-şi lua permisul de conducere. Şcoala îi motivează”

Proiectul Construiește-ți propriul viitor prin educație – cod MySMIS 146032 – este cofinanțat din Fondul Social European, prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020. Conținutul acestui material nu reprezintă, în mod obligatoriu, poziția oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României. Pentru informații detaliate despre celelalte program cofinanțate de Uniunea Europeană, vă invităm să vizitați www.fonduri-ue.ro. Valoarea totală a proiectului este 4.801.835,55 lei, iar valoarea cofinanțării UE este 4.417.688,72 de lei.

Pentru informații suplimentare, vă rugăm să o contactați pe Ionela Cristea, Director de programe, 021. 2000. 600, ionela.cristea@romaeducationfund.ro.