De Paște, învățăm să încondeiem ouă de la Anamaria

Anamaria Constantin este elevă în clasa a XI-a la Liceul Pedagogic „Nicolae Iorga” din Botoșani. Este și unul dintre cei 97 de beneficiari ai „Programului de burse în pedagogie”, implementat din 2016 de Roma Education Fund și finanțat de Fundația VELUX.

Anamaria este un copil de nota 10, o elevă pasionată de lectură dar și de un meșteșug străvechi care nu-și mai găsește ușor adepți în rândul tinerei generații. Ea încondeiază ouă de Paște.

Fotografie realizată de unchiul Anamariei, fotograful Radu Buragă

“Alegem un ou fără impurități. Îl spălăm cu făină de porumb. Scoatem conținutul cu o seringă. Oul trebuie spălat foarte bine, altfel vopseaua și ceara nu se vor prinde. Aplicăm modele cu ajutorul chișiței, folosind ceară fierbinte”.

Din descrierea ei, totul pare destul de simplu, însă Anamaria încondeiază ouă de când avea șapte ani. A învățat de la învățătoarea ei care i-a devenit și model în viață.

Fotografie din arhiva personală a Anamariei

„De când am fost mică m-am visat învățătoare, cu toate că dorința mea s-a schimbat, acum dorindu-mi să fiu profesoară de engleză. Mereu mi-au plăcut copiii și am vrut să îi învăț lucruri noi, să îi ajut, să îi îndrum și să le fiu aproape în momentele lor de cumpănă. Vreau să transmit aceeași căldură, protecție și bucurie pe care doamna mea învățatoare mi-a arătat-o pe parcursul claselor primare”.


Fotografie din arhiva personală a Anamariei

Învățătoarea ei este persoana care a insuflat fetei pasiunea pentru această artă străveche. La fel ca ea, Anamaria plănuiește să îi învețe și pe viitorii ei elevi cum se încondeiază ouă de Paște cu motive tradiționale.

„Vreau să transmit această artă și viitorilor mei elevi, deoarece nu vreau ca tradițiile noastre să fie uitate peste ani. Acum, depinde și de elevii pe care îi voi avea. Vor exista unii copii care nu vor dori să practice acest meșteșug, însă pot încerca și altceva: cusutul iilor sau bundițelor, depănatul, realizarea opincilor și altele”.


Fotografie din arhiva personală a Anamariei

„Încondeierea ouălor nu este un meșteșug ușor, dar nici imposibil. În clasa a I-a am avut primul contact cu un ou încondeiat. Atunci am aflat ce este chișița și cum poți crea cu ceară topită asemenea opere de artă. Cel puțin pe mine, această artă m-a ajutat foarte mult. Am învățat să fiu mai răbdătoare, mai creativă, să mă concentrez mult mai bine. De fiecare dată când încondeiez intru într-o altă lume”.

“Programul de Burse în Pedagogie” este implementat de Roma Education Fund Romania și este finanțat de Fundația VELUX. Obiectivul general al proiectului vizează sprijinirea elevilor romi din învățământul preuniversitar, filiera pedagogică, în tranziția de la școală la viața activă prin dezvoltarea competențelor practice în scopul îmbunătățirii perspectivelor de inserție pe piața muncii.

Și, pentru că Anamaria se pregătește să devină cadru didactic, am fost curioși să aflăm cum vede un viitor absolvent de Liceu Pedagogic educația românească.

„Din punctul meu de vedere, materia care se predă la clase este una peste limite și multă, în comparație cu cea predată în alte țări. Încă din clasa pregătitoare, copilul este încărcat cu multă informație pe care trebuie mai târziu să o reproducă, lipsind de multe ori punerea acesteia în practică. Copilul, indiferent de vârstă, asimilează mai bine informația dacă o vede pusă în practică și poate participa și el, în loc să îi fie predată pentru ca el doar să o memoreze și să o reproducă. Atunci când voi deveni cadru didactic voi pune accentul pe relația dintre învățător și elev. Vreau să existe acea limită între noi dar, totodată, vreau să existe și o armonie în relație. Aș face orele de clasă mult mai interactive pentru ca relația dintre mine și ei să devină mai strânsă, având încredere unul în celălalt”.


Fotografie din arhiva personală a Anamariei