Explorăm metodele interculturale în educație alături de cadrele didactice rome

În perioada 27-28 aprilie, a avut loc ”Atelierul dedicat metodelor interculturale în educație” la care au participat 16 cadre didactice rome care activează în comunități de romi la nivel național.

”În timpul școlii am experimentat discriminarea etnică și a fost foarte neplăcut. Am aflat despre ce înseamnă să fii rom în liceu când m-am înscris în programul Velux, iar de atunci am simțit că am o comunitate, că sunt susținută și protejată. Cel mai important pentru mine ca profesor este să creez un mediu sigur în sala de clasă, un mediu în care toți copiii se simt valorizați și simt că aparțin acelui loc” – Rebeca Gheorghe – învățătoare la Şcoala Generală Sf. Ierarh Nicolae din Bucu, județul Ialomița, beneficiară a Programului de burse în pedagogie Velux.

În cadrul atelierului, au fost abordate teme precum valori, comportamente, atitudini, pasiuni și trăsături care definesc, alături de conceptul de interculturalitate și modul în care acesta poate fi aplicat în educație, începând de la clasele primare, într-un mod practic și concret, astfel încât elevii să înțeleagă și să valorizeze diferențele dintre ei.

Recunosc că la început îmi era rușine să spun la școală că sunt romă pentru că ceilalți copii râdeau de copiii romi iar aceștia erau discriminați atunci când își asumau sau când ieșeau în public. Pe parcurs însă, după ce am studiat limba romani, mi-am dat seama că nu trebuie să-mi fie rușine pentru că asta sunt eu. Mi se pare foarte important ca elementele culturii rome să fie studiate în spațiul educațional pentru că așa românii ne pot cunoaște mai bine, așa cum noi îi cunoaștem pe ei. Avem nevoie să le prezentăm cumva cultura noastră, și poate așa îi inspirăm și nu vor mai exista prejudecăți referitoare la etnia romă” – Alexandra Parnica – elevă la Colegiul Național ,,Dumitru Panaitescu Perpesicius” din Brăila

În timpul celor două zile de workshop, profesorii au discutat de asemenea despre cât de important este ca elevii romi să perceapă spațiul educațional ca fiind un mediu familiar care le aparține și în care experiențele culturale sunt respectate și valorizate. Pentru a înțelege mai bine aplicabilitatea practică a conceptului de interculturalitate în activitățile cu elevii lor, participanții s-au implicat în diverse activități interactive, incluzând jocuri Kahoot despre cultura romă, jocul cu carduri „Personalități Rome” adaptat după jocul Roma Heroes (ERIAC), construcții Lego și alte jocuri cu tematică interculturală.

În clasele primare nu eram asumată etnic probabil și pentru că în școli nu se promovează interculturalitatea și în manualele școlare nici măcar nu regăsim elemente culturale rome. Sincer, când eram mică mă simțeam jignită când îmi spunea cineva că sunt de o altă etnie în afară de cea românească pentru că suntem învățați de mici că e bine să fim români și atât. M-am simțit mereu străină în mediul școlar, am simțit că nu sunt eu și nu sunt asumată. Am aflat mai multe despre romi și despre cât de frumos este să te afli în acestă comunitate datorită acestui program educațional – Velux.  Datorită acestui program am aflat și cât de frumos este să lucrezi pentru comunitatea ta, de fapt asta îmi doresc și eu să lucrez pentru comunitatea mea, să introduc conceptul de interculturalitate pentru toți copiii și astfel generațiile următoare să știe că este ok să fii asumat și să afle care este într-adevăr personalitatea lor” – Dalia Ambra Pandelică – elevă la Colegiul Național Pedagogic ,,Mihai Eminescu” din Suceava

Obiectivul principal al atelierului a fost acela de a iniția o nouă provocare împreună, și anume conceperea unui ghid de metode interculturale care să fie în concordanță cu programa școlară, integrând interculturalitatea și cultura romă în lecțiile de zi cu zi. Prin acest ghid, ne propunem să transformăm școlile în spații mai incluzive pentru elevii romi.

”În școala generală am studiat limba romani. Am fost privilegiată în această privință pentru că am putut să aflu despre propria cultură în mediul educațional. Chiar dacă au fost doar pe parcursul unui an, orele de romani chiar m-au ajutat. Consider că aplicarea interculturalității la clasă este foarte necesară deoarece la clasă am și elevi romi și elevi români și este util să ne cunoaștem între noi. De asemenea, chiar dacă majoritari sunt romii la mine la școală, ei nu știu foarte multe despre ei. Așadar, ideea de a învața despre cultura romă la școala îi poate ajuta mult pe elevii romi să se cunoască. ” – Loredana Vlad – învățătoare la Şcoala Gimnazială ,,Gheorghe Manu” din Budești, județul Călărași

Prin dotarea cadrelor didactice cu instrumente și strategii interculturale eficiente, această inițiativă urmărește să promoveze un mediu educațional mai inclusiv și mai receptiv la diversitatea culturală, încurajând astfel succesul academic și social al elevilor romi.

”Experiența mea ca elevă de etnie romă asumată a fost una tare neplăcută. Am întâmpinat ostilități din partea colegilor, dar cel mai dureros, și din partea profesorilor. Din păcate în materialele didactice și în activitățile școlare nu am găsit informații despre etnia romă, despre istoria romilor, specificul culturii rome. Interculturalitatea e vitală în școală, este foarte important ca, încă din anii de grădiniță, copiii să știe să relaționeze unii cu ceilalți, să empatizeze cu cultura celuilalt și ține de noi, cadrele didactice, să-i formăm în spiritul interculturalității.” – Mirabela Pîslariu –  educatoare la Şcoala Gimnazială nr.1 din Criștești, județul Botoșani

Atelierul a fost coordonat de Daniela Stoicescu și Maria Luiza Medeleanu fiind inclus în cadrul proiectului „Programul de Burse în Pedagogie” – finanțat de fundațiile #VELUX și #REF.

”Experiența mea ca elevă romă la școală a fost una neplăcută pentru că eram mereu marginalizată și stigmatizată de către colegii mei.  Pentru mine interculturalitatea înseamnă oportunitatea de a cunoaște cât mai multe lucruri despre diferite culturi deoarece atât la noi în țară, cât și în alte țări avem de-a face cu multiculturalismul, și atunci este foarte important să cunoaștem despre obiceiuri, tradiții, valori, pentru a putea să ne respectăm și să convențuim împreună. Consider că este important ca interculturalitatea să fie abordată în mediul educațional, pentru că, elevii romi, de exemplu nu-și mai asumă identitatea de teama marginalizării și etichetării.  Abordarea culturii rome în școală i-ar putea determina pe copii să-și asume identitatea romă într-un mod mult mai relaxat” – Cristina Dinu  – învățătoare la Şcoala Gimnazială Fratoștița din Filiași, județul Dolj