Servicii de consultanță pentru elaborarea unei metodologii și a unui instrument de evaluare în scopul evaluării costurilor socio-economice ale excluderii educaționale a romilor în România și Slovacia
Data publicarii: 4 iulie, 2023
Termen prelungit de depunere: 10 iulie 2023
Termen de depunere: 30 iunie 2023
Scopul general al serviciilor de
consultanță este acela de a evalua costul excluziunii educaționale a romilor
din România și Slovacia pentru următorii 5-10-20 de ani.
În mod specific, de la Consultant se
așteaptă următoarele :
- Să
efectueze o trecere în revistă a literaturii de specialitate relevante pentru a
oferi o imagine de ansamblu asupra metodologiilor utilizate pentru evaluarea
costurilor implicate de excludere, luând în considerare avantajele și
dezavantajele generate în contextul populației de etnie romă. Un accent
prioritar va fi pus pe literatura de specialitate care a analizat și evaluat
costurile excluziunii educaționale, atât în ansamblu, cât și în mod specific,
pentru persoanele de etnie romă. Excluziunea educațională se referă la situația
în care o persoană nu reușește să atingă un anumit nivel de educație, deși deține
potențialul pentru a realiza acest lucru. Nivelul de studii definit de lege ca
fiind obligatoriu este considerat ca fiind posibil de atins de către orice
persoană, cu unele excepții generate de dizabilități sau afecțiuni grave.
- Elaborarea
unei metodologii de analiză și evaluare continuă a costurilor excluziunii
educaționale în cazul romilor, folosind datele existente din statisticile
oficiale colectate și centralizate de instituțiile publice desemnate în acest
scop (EUROSTAT, Institutele Naționale de Statistică etc.).
- Evaluarea
și calcularea, folosind metodologia astfel elaborată, a costurilor excluziunii
educaționale a romilor din România și Slovacia (separat pentru fiecare țară)
pentru următorii 10-20 de ani.
Un consultant sau mai mulți consultanți
va/vor fi selectat/i pentru această sarcină, dar vom lua în considerare doar o
singură ofertă globală per candidat.
Vă
rugăm ca, înainte de a candida, să parcurgeți acest DOCUMENT
Rezultate așteptate
De la consultantul/ii selectat/i se
așteaptă să furnizeze un număr de livrabile în conformitate cu domeniul de
activitate, conform celor specificate mai jos.
Înainte de a demara realizarea
sarcinii, consultantul/ii va/vor prezenta un Plan de acțiune care prezintă
abordarea și metodologia detaliată a acestei sarcini și care va fi discutat și agreat
cu reprezentanții REF.
În mod specific, consultanții
selectați vor produce următoarele livrabile:
- Raportul
de analiză a literaturii de specialitate. Consultantul/consultanții va/vor
realiza o analiză a literaturii de specialitate care a analizat costul
(costurile) excluderii educaționale din diverse perspective: o privire de
ansamblu asupra metodologiilor utilizate pentru evaluarea costurilor
excluziunii, luând în considerare avantajele și dezavantajele în contextul
populației de etnie romă, costurile de productivitate produs de fiecare an suplimentar
de studii, costul fiscal, veniturile generate de fiecare an suplimentar de
studii etc. În mod concret, vor fi examinate sursele bibliografice care au
analizat separat câștigurile sau pierderile (din punct de vedere al
veniturilor, bunăstării, etc.) legate de un anumit nivel de educație în cazul
romilor vs. non-romilor. Principalele abordări metodologice utilizate până în
prezent în domeniu vor fi evidențiate în această etapă.
- Metodologia
de evaluare a costurilor excluziunii educaționale a romilor.
Consultantul/consultanții va/vor proiecta și dezvolta o metodologie care va
permite evaluarea și identificarea costurilor pe o anumită perioadă de timp (cu
accent pe următorii 5-10-20 de ani) care decurg din faptul că romii nu ating nivelul
minim de educație obligatorie stabilit prin lege, precum și învățământul
superior/învățământul terțiar. Metodologia va fi elaborată prin consultare cu
reprezentanții REF. Se va avea în vedere că metodologia trebuie să ofere un
model de analiză aplicabil și fezabil folosind datele statistice oficiale
existente (fără colectarea de noi date sociale) – chiar dacă acest lucru nu
înseamnă identificarea exhaustivă a costurilor derivate din excluderea
educațională a romilor. Limitările metodologiei și opțiunile de extindere a gradul
de cuprindere a consecințelor derivate din excluderea educațională a romilor
(inclusiv prin colectarea de date noi) vor fi prezentate și discutate ca parte
a metodologiei.
- Implementarea
și aplicarea metodologiei în cazurile României și Slovaciei, care va avea drept
rezultat întocmirea unui raport. În acest proces pot fi utilizate statistici
oficiale disponibile la EUROSTAT sau Institutul Național de Statistică, precum
baza de date AMIGO. În acest scop, va fi dezvoltată o aplicație de lucru
într-un program informatic specific (Excel și SPSS) care va permite estimarea
costurilor (sau pierderilor) rezultate din excluderea educațională a
cetățenilor romi (neparticiparea unui anumit procent din cetățenii romi în învățământul
obligatoriu, având în vedere numărul de ani de învățământ, ciclurile de învățământ
finalizate etc.) prin introducerea datelor de intrare în câmpuri specifice.
Pentru a facilita analiza în SPSS, va fi inclusă sintaxa SPSS împreună cu o
anexă metodologică.
Forma finală a metodologiei de
evaluare a costurilor excluderii educaționale a romilor utilizată trebuie să
obțină acordul reprezentantului REF.
Pentru a obține datele necesare pentru
aplicarea metodologiei de evaluare a costurilor excluziunii educaționale a
persoanelor de etnie romă, REF poate însoți consultantul/ii, la cerere, la
instituțiile relevante (cum ar fi Institutul Național de Statistică[1], Comisia
Națională pentru Strategie și Prognoză[2] etc.). Acest lucru va asigura faptul că
datele obținute sunt fiabile și exacte în scopul efectuării analizei.
Raportul
final de evaluare a costurilor excluziunii educaționale a romilor, întocmit de
consultant/i, va trebui să obțină acordul reprezentantului REF. Acest lucru
este necesar pentru a ne asigura că metodologia și analiza utilizate sunt în concordanță
cu abordarea și standardele REF și că concluziile raportului sunt solide și fiabile.
Reprezentantul
(reprezentanții) REF va (vor) analiza raportul și va (vor) oferi feedback și
recomandări consultantului/consultanților pentru a se asigura că raportul
îndeplinește standardele cerute.
Consultantul trebuie să posede
următoarele calificări:
- Cel puțin o diplomă de master în economie,
modelare matematică, statistică, sociologie și/sau alte științe sociale.
Absolvirea unui doctorat reprezintă un avantaj. În cazul în care nu există un
background academic specific și/sau relevant, atunci se va lua în considerare
experiența aprofundată în domeniul cercetării și analizei de politici;
- Experiență și/sau cunoștințe profesionale și
experiență de lucru în științele economice, economia educației sau capacitarea
economică a comunităților (economic empowerment);
- Cunoașterea tendințelor, abordărilor și
metodelor aferente educației contemporane;
- Înțelegere și/sau experiență profesională
excelentă în problemele legate de incluziunea socială a romilor și a altor
grupuri vulnerabile;
- Cel puțin 8 ani de experiență în evaluarea
programelor de dezvoltare, de preferință în domeniul incluziunii sociale a
romilor și a altor grupuri vulnerabile;
- Cel puțin trei rapoarte de evaluare a
economiei educației sau a programelor de dezvoltare elaborate;
- Cunoștințe dovedite în
cercetare/econometrie/modelare matematică/analiza seturilor de date;
- Cunoașterea excelentă a limbii engleze și a
unei limbi suplimentare, română sau slovacă (cunoașterea limbii romani constituie
un avantaj);
- Cunoașterea unei alte limbi din spațiul CEE/SEE
reprezintă un avantaj;
- Abilități IT, expertiză în managementul
rețelelor sociale;
- Abilități și experiență de management de
proiect.
- Abilități analitice;
- Capacitate solidă de comunicare cu persoane
din medii socio-economice diverse;
- Înțelegere și dedicare pentru promovarea
accesului copiilor și tinerilor romi la educație de calitate.
- Familiarizarea cu instituțiile și actorii
cheie ai mișcării romilor la nivel internațional constituie un avantaj solid.
Persoanele care se identifică ca romi
și care îndeplinesc profilul și cerințele menționate mai sus sunt încurajate să
aplice.
Cum să
aplicați:
Candidații calificați sunt invitați să trimită scrisoarea de intenție și CV-ul (ambele în limba engleză), o propunere de buget și datele de contact a trei persoane pentru referințe.
Termenul limită de depunere a
aplicației este 10 iulie 2023, prin e-mail la adresa: cristina.grigore@romaeducationfund.ro
cu completând la subiect “REF Consultancy services – Developing a Methodology
and Evaluation Tool to Assess the Socio-Economic Costs of Educational Exclusion
of Roma in Romania and Slovakia” / „Servicii de consultanță REF – Dezvoltarea
unei metodologii și a unui instrument de evaluare în scopul evaluării
costurilor socio-economice ale excluderii educaționale a romilor în România și
Slovacia”.
Din păcate, din cauza unui număr mare
de aplicații, REF nu se află în poziția de a putea răspunde fiecărui solicitant
individual. Vă rugăm să rețineți că numai candidații selectați vor fi
contactați pentru primul interviu.
***
Activitatea actuală face parte din
proiectul SHAPYR – Shaping Academic Employment Skills for Young Roma
implementat de Roma Education Fund România cu sprijinul financiar al
Fundațiilor VELUX.
[1]
https://insse.ro/cms/en/content/population
[2] https://cnp.ro/?lang=en